Edukacja włączająca – zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 2014-2020

KSIĄŻKI

  1. Dostrzec dziecko z perspektywy edukacji włączającej / Joanna Kruk-Lasocka. – Wrocław : Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, cop. 2012
  2. Inkluzja w perspektywie pedagogiki specjalnej i pedagogiki społecznej : pytania, konteksty, dyskusje / Grażyna Dryżałowska [et al.]. – Wyd. I. – Warszawa : Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2018
  3. Możliwości i ograniczenia edukacji inkluzyjnej : egzemplifikacje / red. nauk. Tamara Zacharuk, Lesław Pytka. – Siedlce : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego, 2018
  4. Nauczyciele o szansach i barierach edukacji włączającej / Iwona Chrzanowska. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN SA, cop. 2019
  5. Nowe programy edukacyjno-terapeutyczne dla I etapu nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym / Alicja Tanajewska, Renata Naprawa. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2017
  6. Nowe programy edukacyjno-terapeutyczne dla II etapu nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym / Alicja Tanajewska, Renata Naprawa. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2017
  7. Razem czy osobno? : współczesne mity, klisze i szablony edukacyjne / red. nauk. Bożena Muchacka [et al.]. – Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2017
  8. Sprawdzone metody w edukacji specjalnej i włączającej : strategie nauczania poparte badaniami / David Mitchell ; przekł. Juliusz Okuniewski. – Gdańsk : Harmonia Universalis, 2016
  9. Teoria i praktyka kształcenia integracyjnego osób z niepełnosprawnością w Polsce w latach 1989-2014 / Danuta Apanel. – Wyd. 2 uzup. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2016

ARTYKUŁY Z KSIĄŻEK

  1. Czas w kulturze edukacji włączającej uczniów z niepełnosprawnością…/ Zenon Gajdzica // W: Pedagogika, niepełnosprawność, edukacja : ku szerokim przestrzeniom rozwoju pedagogiki specjalnej : księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Franciszkowi Wojciechowskiemu z okazji siedemdziesiątych urodzin / red. Janina Kostkiewicz, Sylwia Opozda-Suder. – Wyd. I. – Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2019. – S. 165-174
  2. Dydaktyka specjalna : od wzorca do interpretacji / Joanna Głodkowska. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2017. – S. 274-276: Edukacja włączająca – rozszerzenie uczestnictwa w powszechnej edukacji
  3. Edukacja włączająca. Jak szkoła może wspierać rozwój dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi / Beata Szurowska // W: Szkoła w sytuacji trudnej : zdążyć z pomocą / red. nauk Beata Szurowska. – Wyd. I. – Warszawa : Difin, 2020. – S. 318-342
  4. Edukacja włączająca. Możliwości i ograniczenia / Andrzej Pielecki // W: Oblicza edukacji przedszkolnej i szkolnej : w 60-lecie pracy zawodowej Profesor Sabiny Guz / red. nauk. Jolanta Andrzejewska, Barbara Bilewicz-Kuźnia. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2020. – S. 307-316
  5. Edukacja włączająca z perspektywy rodziców – oczami nauczycieli z placówek ogólnodostępnych, integracyjnych i specjalnych / Iwona Chrzanowska // W: Pedagogika, niepełnosprawność, edukacja : ku szerokim przestrzeniom rozwoju pedagogiki specjalnej : księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Franciszkowi Wojciechowskiemu z okazji siedemdziesiątych urodzin / red. Janina Kostkiewicz, Sylwia Opozda-Suder. – Wyd. I. – Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2019. – S. 175-188
  6. Gwarancje normatywne prawa do edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi / Małgorzata Turczyk, Justyna Kusztal // W: Pedagogika, niepełnosprawność, edukacja : ku szerokim przestrzeniom rozwoju pedagogiki specjalnej : księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Franciszkowi Wojciechowskiemu z okazji siedemdziesiątych urodzin / red. Janina Kostkiewicz, Sylwia Opozda-Suder. – Wyd. I. – Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2019. – S. 201-214
  7. Innowacyjna forma wsparcia w systemie edukacji włączającej na przykładzie Edukacyjnego Centrum Konsultacji przy Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 1 w Częstochowie / Iwona Olszówka // W: W kręgu współczesnych problemów edukacyjnych / pod red. Mirosława J. Szymańskiego i Błażeja Przybylskiego. – Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2015. – S. 214-224
  8. Jakość życia w percepcji uczniów szkoły podstawowej – analiza porównawcza uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w edukacji segregacyjnej i szkołach masowych / Jacek J. Błeszyński // W: Pedagogika, niepełnosprawność, edukacja : ku szerokim przestrzeniom rozwoju pedagogiki specjalnej : księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Franciszkowi Wojciechowskiemu z okazji siedemdziesiątych urodzin / red. Janina Kostkiewicz, Sylwia Opozda-Suder. – Wyd. I. – Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2019. – S. 189-200
  9. Kształcenie nauczycieli od szkoły specjalnej do szkoły włączającej / Dariusz Dziuba // W: Edukacyjno-terapeutyczna podróż w lepszą stronę / red. nauk. Krystyna Moczia. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2017. – S. 39-50
  10. Osoby z niepełnosprawnością intelektualną : podręcznik dla celów wychowawczych i edukacyjnych / Otto Speck ; przekład Grażyna Grzywna-Tunk. – Gdańsk : Harmonia Universalis, 2015. – S. 205-228: System wychowania i instytucje edukacyjne
  11. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami : charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie / Piotr Plichta, Iwona Jagoszewska, Joanna Gładyszewska-Cylulko, Bernadeta Szczupał, Agnieszka Drzazga, Beata Cytowska. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2017. – S. 139-154: Uczeń z niepełnosprawnością wzrokową w szkole ogólnodostępnej

ARTYKUŁY Z CZASOPISM

  1. Bycie razem mimo różnic / Radosław Piotrowicz // Wychowanie w Przedszkolu. – 2016, nr 1, s. 14-18
  2. Czy polska szkoła jest włączająca? / Elżbieta Tołwińska-Królikowska // Dyrektor Szkoły. – 2020, nr 4, s. 70-72
  3. Czym jest edukacja włączająca? / Magdalena Mikoś-Korzeń // Monitor Dyrektora Szkoły. – Poznań : Forum Media Polska Spółka z o.o., 2018, nr 1 (79), s. 54-57
  4. Dlaczego edukacja włączająca nie zawsze jest najlepszym rozwiązaniem? Doświadczenia i plany edukacyjne wobec dzieci z zespołem Downa w relacjach matek / Katarzyna Ćwirynkało, Agnieszka Żyta // Szkoła Specjalna. – 2014, nr 3, s. 186-201
  5. Dziecko autystyczne w szkole a praca asystenta osoby niepełnosprawnej : studium przypadku / Magda Lejzerowicz, Magdalena Gągolewska // Wychowanie na co Dzień. – 2016, nr 4, s. 32-38
  6. Dziecko niepełnosprawne w szkole / z Andrzejem Janczym ; rozm. przepr. Agata Gołda // Wychowawca. – 2019, nr 5, s. 18-19
  7. Edukacja dla inkluzji / Tomasz Kozłowski // Dyrektor Szkoły. – Jelenia Góra : Wydawnictwo Nauczycielskie, 2018, nr 3, s. 14-16
  8. Edukacja dzieci z niepełnosprawnościami / Agnieszka i Marcin Suszko, Marta Wawrzyniak // Wychowawca. – 2019, nr 5, s. 6-7
  9. Edukacja włączająca / Mariusz Grabowski // Wychowawca. – 2015, nr 3, s. 10-11
  10. Edukacja włączająca : na czym polega, jak ją zorganizować? / Jacek Stec // Doradca Dyrektora Szkoły. – 2014, nr 40, s. 52-54
  11. Edukacja włączająca – niedokończony projekt / Grzegorz Szumski // Ruch Pedagogiczny. – 2014, nr 4, s. 127-139
  12. Edukacja włączająca czy nauczanie specjalne? / Aneta Pukacz // Nauczyciel i Szkoła. – 2014, nr 1, s. 185-192
  13. Edukacja włączająca uczniów z dysfunkcją wzroku w Polsce : wdrażanie zobowiązań i analiza wątków zaniedbanych / Marzena Dycht.// Niepełnosprawność i Rehabilitacja. – 2015, nr 2, s. 34-49
  14. Edukacja włączająca w Europie : szansa czy utopia? / Małgorzta Wasiukiewicz-Rogulska // Nauczyciel i Szkoła. – 2019, nr 1, s.13-19
  15. Edukacja włączająca w praktyce / Małgorzata Łoskot // Głos Pedagogiczny. – Poznań : Wydawnictwo Forum, 2017, nr 94, s. 47-51
  16. Gotowość do akceptacji rówieśników z niepełnosprawnością intelektualną we wspólnej przestrzeni edukacyjnej / Maria Chodkowska, Zdzisław Kazanowski // Kwartalnik Pedagogiczny. – 2019, nr 3, s. 56-74
  17. Gotowość do udzielania wsparcia uczniowi z niepełnosprawnością intelektualną we wspólnej przestrzeni klasy szkolnej / Maria Chodkowska, Zdzisław Kazanowski // Niepełnosprawność i Rehabilitacja. – 2018, nr 4, s. 30-42
  18. Gotowość integracyjna a aprobata społeczna uczniów liceum w kontekście wybranych zmiennych demograficzny / Zdzisław Kazanowski, Piotr Alfred Gindrich // Kwartalnik Pedagogiczny.- 2019, nr 3, strony 75-90
  19. Indywidualizacja pracy w oddziale integracyjnym. Perspektywa nauczyciela / Joanna Dulewicz // Język Polski w Szkole Podstawowej. – 2018/2019, nr 2, s. 71-84
  20. Integracja jako cel inkluzji : pedagogiczne korzenie i aspekty spójności społecznej / Marcin Wlazło // Kultura i Edukacja. – 2019, nr 1, s. 45-57
  21. Jak rozmawiać o niepełnosprawności / Tomasz Garstka // Dyrektor Szkoły. – 2020, nr 4, s. 74-81
  22. Między inkluzją a segregacją – badania nad jakością życia uczniów z zaburzeniem spektrum autyzmu / Jacek J. Błeszyński // Edukacja. – 2018, nr 3, s. 75-84
  23. Międzykulturowe otwarcie szkoły jako odpowiedź na potrzeby ucznia z doświadczeniem migracyjnym / na przykładzie migracji powrotnych / Katarzyna Stankiewicz // Kultura i Edukacja. – 2019, nr 1, s. 248-262
  24. Potrafię bawić się z każdym : scenariusz zajęć dydaktyczno-wychowawczych dla klasy 1-3 / Małgorzata Sasin, Izabela Faleńczyk // Wychowawca. – 2019, nr 5, s. 22-23
  25. Przekonania nauczycieli na temat edukacji włączającej uczniów ze specjalnymi potrzebami : raport z badań / Katarzyna Ćwirynkało, Agnieszka Żyta // Szkoła Specjalna. – 2015, nr 4, s. 245-259
  26. Refleksja nauczyciela podstawą działań włączających w edukacji / Ewa Skrzetuska // Kwartalnik Pedagogiczny. – 2019, nr 3, s. 106-118
  27. Rodzice dziecka z niepełnosprawnością a współpraca ze szkołą. Cz. 3 / Jolanta Rafał-Łuniewska // Remedium, 2018, nr 2, s. 13-15
  28. Rozumienie pojęcia edukacja włączająca przez nauczycieli szkół ogólnodostępnych / Beata Skotnicka // Kultura i Edukacja. – 2019, nr 1, s. 230-247
  29. Szkoła otwarta na wszystkich / Włodzimierz Kaleta // Dyrektor Szkoły. – 2020, nr 4, s. 82-85
  30. Szkolna walka z dyskryminacją / Włodzimierz Kaleta // Dyrektor Szkoły. – 2017, nr 11, s. 82-85
  31. Test Oceny Ręki Asystującej (AHA) jako narzędzie diagnostyczno-terapeutyczne w edukacji włączającej dzieci z jednostronnymi niedowładami ręki / Dorota Podgórska-Jachnik , Jacek Szmalec // Edukacja. – 2019, nr 1, s. 111-130
  32. Trudny wybór rodzica / Monika Pouch // Głos Pedagogiczny. – 2016, nr 81, s. 54-55
  33. Włączanie wyzwaniem dla szkoły / Katarzyna Leśniewska // Dyrektor Szkoły. – 2014, nr 4, s. 70-73
  34. Współczesna szkoła wobec specjalnych potrzeb edukacyjnych / Kinga Solewicz // Język Polski w Szkole Podstawowej. – 2018/2019, nr 2, s. 7-19
  35. Wspomaganie uczniów z zaburzeniami mowy, języka i komunikacji w edukacji włączającej / Dorota Podgórska-Jachnik // Edukacja. – 2018, nr 4, s. 8-21
  36. Wybrane aspekty czasu w dwóch koncepcjach edukacji włączającej uczniów z niepełnosprawnością / Zenon Gajdzica // Kwartalnik Pedagogiczny. – 2019, nr 3, s. 42-55
  37. Zakres działań szkoły związanych z edukacją włączającą uczniów niepełnosprawnych – podnoszenie jakości edukacji włączającej w szkołach i placówkach oświaty // Monitor Dyrektora Szkoły. – Poznań : Forum Media Polska Spółka z o.o., 2018, nr 1, s. 36-37
  38. Zapewnienie prawidłowych warunków i organizacji kształcenia uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych obszarem kontroli MEN / Aleksandra Kubala-Kulpińska // Głos Pedagogiczny. – 2017, nr 93, s. 36-39

Oprac. Jolanta Osińska-Kurek

Polityka cookies i prywatności

Strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celu niezbędnym do prawidłowego działania serwisu, dostosowania strony do indywidualnych preferencji użytkownika oraz statystyk. Wyłączenie zapisywania plików cookies jest możliwe w ustawieniach każdej przeglądarki internetowej, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies należy opuścić stronę.

Zaznacz cookies, które akceptujesz:
powrót