Afazja – zestwienie bibliograficzne w wyborze za lata 2003-2020

KSIĄŻKI

  1. ABC afazji / Katarzyna Wnukowska. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2013
  2. AFA-Skala : jak badać mowę dziecka afatycznego? / Anna Paluch, Elżbieta Drewniak-Wołosz, Lucyna Mikosza. – Wyd. 2 popr. – Kraków : Impuls, 2005
  3. Afazja : praca z tekstem / Mariola Czarnkowska, Anna Lipa, Paulina Wójcik-Topór. – Kraków : Wydawnictwo WiR, 2015
  4. Afazja a interakcja : TEKST – metaTEKST – konTEKST / Jolanta Panasiuk. – Wyd. 2. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, cop. 2013
  5. Afazja i powrót do przeszłości / Jolanta Pszczółka, Małgorzata Jankowska. – Gdańsk : Grupa Wydawnicza Harmonia. Harmonia Universalis, 2017
  6. Afazja motoryczna-eferentna. Część 1 / Alicja Rominiecka-Stec. – Kraków : Wydawnictwo WiR, 2015
  7. Afazja motoryczna-eferentna. Część 2 / Alicja Rominiecka-Stec. – Kraków : Wydawnictwo WiR, 2015
  8. Afazjologia / Maria Pąchalska. – Wyd. 1, dodr. 3. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012
  9. Ćwiczenia dla osób z afazją : formy gramatyczne. Cz. 1 / Justyna Żulewska, Małgorzata Nowis-Zalewska. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2015
  10. Ćwiczenia dla osób z afazją : formy gramatyczne. Cz. 2 / Justyna Żulewska, Małgorzata Nowis-Zalewska. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2015
  11. Diagnoza i terapia osób z afazją : holistyczne podejście do chorego : dla studentów medycyny, logopedii, pedagogiki, psychologii i rodzin osób z afazją / pod red. Antoniego Balejko. – Wyd. 3. – Białystok : Antoni Balejko, 2003
  12. Diagnoza i terapia zaburzeń afatycznych / Jagoda Cieszyńska ; il. Monika Owieśna. – Kraków : Wydawnictwo Edukacyjne, 2009
  13. Dziecko afatyczne w szkole i przedszkolu : poradnik dla nauczycieli / red.: Anna Paluch, Elżbieta Drewniak-Wołosz. – Gliwice : Wydawnictwo Komlogo, 2017
  14. Język a komunikacja w afazji / Jolanta Panasiuk. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2019
  15. Język a myślenie : terapia osób z zaburzeniami mowy / Tomasz Smereka. – Wrocław : Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2009
  16. Nazwij i wpisz : ćwiczenia służące wzbogacaniu słownictwa dla osób z afazją, dzieci z opóźnionym rozwojem mowy i specyficznymi zaburzeniami językowymi / Magdalena Hinz. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2016
  17. Neurobiologia nazywania : o anomii proprialnej i apelatywnej / Małgorzata Rutkiewicz-Hanczewska. – Poznań : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2016
  18. Opowiedz o… : terapia zaburzeń mowy u dzieci z afazją, dysfazją dziecięcą lub opóźnionym rozwojem mowy / Anna Tońska-Szyfelbein. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2007
  19. Pamięć, mowa a mózg : podejście afazjologiczne / Krzysztof Jodzio. – Gdańsk : Uniwersytet Gdański, 2003
  20. Plany terapii z kompleksowym zestawem ćwiczeń do pracy z pacjentem z afazją : scenariusze zajęć / aut.: Joanna Czapla, Regina Panaś, Joanna Zembrzuska. – Poznań : Forum Media Polska, 2017
  21. Posłuchaj, pokaż, odpowiedz : zestaw ćwiczeń usprawniających koncentrację słuchową oraz rozumienie słyszanego tekstu dla osób z afazją, dzieci z opóźnionym rozwojem mowy, specyficznymi zaburzeniami języka. Cz. 1 / Anna Tońska Szyfelbein. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2013
  22. Posłuchaj, pokaż, odpowiedz : zestaw ćwiczeń usprawniających koncentrację słuchową oraz rozumienia słyszanego tekstu dla osób z afazją, dzieci z opóźnionym rozwojem mowy, specyficznymi zaburzeniami języka. Cz. 2 / Anna Tońska-Szyfelbein. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2014
  23. Powiedz mi, co odczuwasz : ćwiczenia dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, z afazją oraz dla dzieci dwujęzycznych / Jagoda Cieszyńska. – Kraków : Wydawnictwo Edukacyjne, cop. 2008
  24. Uczę się świata na nowo : zeszyt ćwiczeń dla dorosłych afatyków. Cz. 1 / Beata Bryzik, Sylwia Gajos. – Wyd. 2 popr. – Kraków : Wydawnictwo Edukacyjne, 2014
  25. Usprawnianie rozumienia u osób z afazją : zbiór ćwiczeń / Bożena Strachalska. – Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2016
  26. Wysłów się! : ćwiczenia dla osób z afazją, niepełnosprawnością intelektualną i trudnościami w komunikacji językowej / Agnieszka Olszewska. – Wyd. I. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2019
  27. Znów mówię – pokonać afazję : zestaw ćwiczeń / Anna Miechowska. – Wyd. I. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2018
  28. Znów mówię 2 : materiał językowy i obrazkowy do terapii afazji / Anna Miechowska. – Wyd. I. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2020

ROZDZIAŁY Z KSIĄŻEK

  1. Afazja / Beata Daniluk // W: Patologia mowy / red. nauk. Zbigniew Tarkowski. – Gdańsk : Harmonia Uniwersalis, 2017. – S. 39-80
  2. Dynamika poprawy stanu mowy osoby z afazją / Bożena Strachalska // W: Interwencja logopedyczna : zagadnienia ogólne i praktyka / pod red. Józefa Porayskiego-Pomsty i Marii Przybysz-Piwko. – Warszawa : Dom Wydawniczy Elipsa, 2012. – S. 133-146
  3. Dziecko nie mówi : dlaczego, czy i kiedy zacznie? / Zbigniew Tarkowski. – Wyd. I. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2018. – S. 45-48: Afazja dziecięca
  4. Dzienniczki wydarzeń jako forma budowania dialogu i narracji dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej / Zdzisława Orłowska-Popek // W: Interwencja logopedyczna : zagadnienia ogólne i praktyka / pod red. Józefa Porayskiego-Pomsty i Marii Przybysz-Piwko. – Warszawa : Dom Wydawniczy Elipsa, 2012. – S. 279-291
  5. Język a myślenie : terapia osób z zaburzeniami mowy / Tomasz Smereka. – Wrocław : Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2009. – S. 278-309: Trening czynności rozwiązywania problemów przez osoby z afazją. Badania kliniczne nad rozwiązywaniem problemów przez osoby z afazją
  6. Metody terapii w przypadku afazji globalnej / Justyna Żulewska, Katarzyna Pożoga // W: Metody terapii logopedycznej / red. nauk. Aneta Domagała, Urszula Mirecka. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2018. – S. 339-372
  7. Opóźniony rozwój mowy a ryzyko SLI : wyniki badań podłużnych dzieci polskich / Magdalena Smoczyńska // W: Interwencja logopedyczna : zagadnienia ogólne i praktyka / pod red. Józefa Porayskiego-Pomsty i Marii Przybysz-Piwko. – Warszawa : Dom Wydawniczy Elipsa, 2012. – S. 13-37
  8. SLI a afazja/dysfazja rozwojowa i dziecięca afazja nabyta -ujęcie neuropsychologiczne / Aneta R. Borkowska, Agnieszka Robak // W: Wczesna interwencja logopedyczna / red. nauk.: Katarzyna Kaczorowska-Bray, Stanisław Milewski. – Wyd. II. – Gdańsk : Harmonia Universalis, 2018. – S. 247-259
  9. Specyficzne zaburzenia językowe u dzieci / Beata Daniluk // W: Neuropsychologia kliniczna dziecka : wybrane zagadnienia / red. nauk. Aneta R. Borkowska, Łucja Domańska. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2006. – S. 117-137
  10. Sytuacja dzieci afatycznych w Polsce / Anna Paluch, Elżbieta Drewniak-Wołosz // W: Interwencja logopedyczna : zagadnienia ogólne i praktyka / pod red. Józefa Porayskiego-Pomsty i Marii Przybysz-Piwko. – Warszawa : Dom Wydawniczy Elipsa, 2012. – S. 207-215
  11. Terapia pedagogiczna : scenariusze zajęć : poradnik dla terapeuty i nauczyciela / Anna Radwańska. – Warszawa : Difin, 2018. – S. 242-246: Program rewalidacji dla ucznia z afazją
  12. Terapia pedagogiczna : scenariusze zajęć : poradnik dla terapeuty i nauczyciela / Anna Radwańska. – Warszawa : Difin, 2018. – S. 230-233: Scenariusz zajęć dla ucznia z afazją Temat zajęć: „Opowiedz mi…!
  13. Terapia wspomagana komputerowo w rehabilitacji neuropsychologicznej : studium przypadku chorego z afazją kinestetyczną / Agnieszka Pluta, Joanna Rączek-Leonardi // W: Wybrane zagadnienia rehabilitacji neuropsychologicznej / red. Emilia Łojek, Anna Bolewska. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2008. – S. 181-200

ARTYKUŁY Z CZASOPISM

  1. Afazja po udarze mózgu : trudności w komunikowaniu się z otoczeniem na przykładzie 32-letniego pacjenta po przebytym udarze mózgu // Forum Logopedy. – 2015, nr 6 (marzec), s. 7-12
  2. Afazja znana i nieznana / Sławomira Załęska // Meritum. – 2011, nr 1, s. 41-49
  3. Badania logopedyczne i ich zastosowanie w praktyce diagnostyczno-terapeutycznej (zmienność realizacji elementów języka u osób z afazją i u osób z dyzartrią) / Olga Jauer-Niworowska, Bożena Strachalska // Szkoła Specjalna. – 2011, nr 4, s. 264-270
  4. Bolero bez słów / Michał Harciarek // Charaktery. – 2012, nr 1, s. 62-65
  5. „Co tu jest przeczytane” – o trudnościach w czytaniu i pisaniu dzieci afatycznych / Katarzyna Komar, Jadwiga Polakiewicz // Forum Logopedy. – 2018, nr 25, s. 19-22
  6. Dziecko afatyczne : współpraca psychologia i logopedy / Anna Paluch // Forum Logopedy. – 2018, nr 25, s. 15-18
  7. Dziecko z afazją : materiał informacyjny dla rodziców / Joanna Czapla // Doradca Nauczyciela Przedszkola. – 2014, nr 29, s. 27-28
  8. Dziecko z głęboką postacią niedokształcenia mowy o typie afazji mieszanej z przewagą motorycznej w procesie diagnozy i terapii / Izabela Jackowska // Forum Logopedy. – 2018, nr 25, s. 11-14
  9. Dziecko z niedokształceniem mowy o typie afazja / Joanna Czapla // Doradca Nauczyciela Przedszkola. – 2014, nr 29, s. 47-50
  10. Dziecko z niedokształceniem mowy o typie afazji – zarys problematyki / Karolina Walczak-Człapińska // Szkoła Specjalna.- 2020, nr 4, s. 245-254
  11. Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wynikającymi z korowo uwarunkowanych zaburzeń mowy – podstawy teoretyczne i implikacje dla nauczycielskiej praktyki / Marlena Kurowska // Nauczanie Początkowe. – 2016/2017, nr 3, s. 28-44
  12. Logopeda wobec zaburzeń systemu językowego w niedokształceniu mowy o typie afazji / Elżbieta Drewniak-Wołosz // Forum Logopedy. – 2018, nr 25, s. 23-28
  13. Matematyka u afatyka / Marta Masłowska // Forum Logopedy. – 2018, nr 25, s. 61-63
  14. Neuroterapia a niedokształcenie mowy o typie afazji / Beata Tchorzewska // Forum Logopedy. – 2018, nr 25, s. 29-30
  15. Niedokształcenie mowy o typie afazji – praktyczne oblicza terapii / Elżbieta Drewniak-Wołosz // Forum Logopedy. – 2016, nr 13, s. 18-22
  16. Od afazji całkowitej do nowego życia : wywiad z 42-letnią pacjentką po przebytym udarze mózgu / Marlena Puchowska // Forum Logopedy. – 2016, nr 13, s. 8-11
  17. Postępowanie diagnostyczno-terapeutyczne w przypadku afazji całkowitej / Marlena Puchowska // Forum Logopedy. – 2016, nr 13, s. 4-7
  18. Problem afazji : czy teoria ma wpływ na praktykę? / Małgorzata Gołębiowska // Edukacja Biologiczna i Środowiskowa. – 2012, nr 4, s. 84-91
  19. Rodzaje zaburzeń komunikacji językowej oraz sposoby wspomagania dzieci z zaburzeniami języka i mowy przez nauczycieli, we współpracy z logopedami / Agnieszka Zarzycka-Kożuszek // Nauczanie Początkowe. – 2016/2017, nr 3, s. 13-27
  20. Scenariusz 1. zajęć dla dzieci w młodszym wieku szkolnym z niedokształceniem mowy o typie afazji / Katarzyna Nostel-Tryba // Forum Logopedy. – 2018, nr 25, s. 31-33
  21. Scenariusz 2. zajęć dla dzieci z niedokształceniem mowy o typie afazji mieszanej z przewagą zaburzeń percepcyjnych / Marta Janikowska // Forum Logopedy. – 2018, nr 25, s. 34-36
  22. Scenariusz 3. zajęć dla dzieci z afazją oraz innymi dysfunkcjami mowy, wspierające rozwój emocjonalno-społeczny / Alicja Pałac-Nożewska // Forum Logopedy. – 2018, nr 25, s. 37-39
  23. Scenariusz zajęć dla dzieci w wieku 11-13 lat z afazją, SLI / Joanna Zembrzuska // Forum Logopedy. – 2017, nr 17, s. 33-35
  24. Scenariusz zajęć dla pacjenta z afazją semantyczną / Joanna Zembrzuska // Forum Logopedy. – 2015, nr 6, s. 27-30
  25. Scenariusz zajęć dla pacjenta z afazją z zaburzeniami nazywania / Joanna Zembrzuska // Forum Logopedy. – 2016, nr 13, s. 26-29
  26. Scenariusz zajęć dla pacjenta z afazją z zaburzeniami rozumienia / Joanna Zembrzuska // Forum logopedów. – 2016, nr 13, s. 30-31
  27. Scenariusz zajęć do pracy terapeutycznej z pacjentem z afazją nominalną / Joanna Zembrzuska // Forum Logopedy. – 2015, nr 6, s. 33-34
  28. Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci afatycznych / Agnieszka Cugier, Anna Stawiarz // Forum Logopedy. – 2017, nr 17, s. 61-64
  29. Studium przypadku. Intensywna terapia logopedyczna wyznacznikiem jakości funkcjonowania pacjenta z afazją / Regina Panaś // Forum Logopedy. – 2015, nr 6, s. 41-43
  30. Studium przypadku. Niedokształcenie mowy o typie afazji / Anna Paluch // Forum Logopedy. – 2015, nr 6, s. 19-23
  31. Studium przypadku. Trudności diagnostyczne u 60-letniej pacjentki z afazją mieszaną / Marlena Puchowska // Forum Logopedy. – 2015, nr 5, s. 16-18
  32. Sytuacja dzieci z „afazją rozwojową” w Polsce // Forum Logopedy. – 2019, nr 29, s. 56-60
  33. Terapia dzieci z niedokształceniem mowy o typie afazja / Anna Paluch // Forum Logopedy. – 2016, nr 13, s. 39-40
  34. Terapia dziecka z afazją – wytyczne dla logopedy / Regina Panaś // Forum Logopedy. – 2015, nr 6, s. 39
  35. Terapia pacjenta z głębokimi zaburzeniami rozumienia mowy / Anita Kowalewska // Forum Logopedy. – 2015, nr 6, s. 44-46
  36. Wybiórczość zaburzeń leksykalno-semantycznych w afazji na przykładzie rozumienia pojedynczych słów / Krzysztof Jodzio, Barbara Leszniewska-Jodzio // Czasopismo Psychologiczne. – 2006, nr 2, s. 155-164
  37. Zaburzenia mowy dziecka z afazją nabytą : zespół Landaua-Kleffnera / Elżbieta Bogacz // Forum Logopedy. – 2016, nr 13, s. 12-17
  38. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego u dzieci afatycznych / Jadwiga Polakiewicz // Forum Logopedy. – 2018, nr 25, s. 49-52

Oprac. Jolanta Osińska-Kurek

Polityka cookies i prywatności

Strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celu niezbędnym do prawidłowego działania serwisu, dostosowania strony do indywidualnych preferencji użytkownika oraz statystyk. Wyłączenie zapisywania plików cookies jest możliwe w ustawieniach każdej przeglądarki internetowej, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies należy opuścić stronę.

Zaznacz cookies, które akceptujesz:
powrót