Teksty ikoniczne na lekcjach języka polskiego – zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 1994-2016

KSIĄŻKI

  1. Antropologia kultury wizualnej : zagadnienia i wybór tekstów / oprac. Iwona Kurz, Paulina Kwiatkowska, Łukasz Zaremba. – Warszawa : Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, cop. 2012
  2. „Błysk obrazu” – z zagadnień krótkich form narracyjnych w literaturze Młodej Polski / Hanna Ratuszna. – Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2009
  3. Dać wyraz uczuciom : analizy na podstawie tekstów kultury i wypowiedzi młodzieży / pod red. nauk. Urszuli Kopeć i Marzeny Bąk. – Rzeszów : Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015
  4. Historia malarstwa : jak czytać obrazy / Beata Jankowiak-Konik. – Poznań : Wydawnictwo Ibis, 2010
  5. Ikoniczne i literackie teksty w przestrzeni nowoczesnej dydaktyki / pod red. Anny Pilch, Marty Rusek. – Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2015
  6. Jak czytać wiersze i oglądać obrazy? / Marta Tomczyk-Maryon. – Warszawa : Wydawnictwo Szkolne PWN, cop. 2010
  7. Język polski : repetytorium z zadaniami maturalnymi / Beata Kapela-Bagińska, Tomasz Zieliński. – Warszawa : „Stentor”, cop. 2015
  8. Katechezy w obrazach : kerygmatyczne czytanie filmu / Adam Regiewicz. – Kraków : Wydawnictwo Serafin, 2013
  9. Komiks i jego konteksty /pod red. Izoldy Kiec i Michała Traczyka. – Poznań : Fundacja Instytut Kultury Popularnej, 2014
  10. Literackie fascynacje malarstwem : teksty, zadania, szkice interpretacyjne / Alicja Krawczyk.- Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, cop. 2006
  11. Literatura a sztuki wizualne / Seweryna Wysłouch. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 1994. – S. 63-77: Wizualność metafory
  12. Literatura a sztuki wizualne / Seweryna Wysłouch. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 1994. – S. 78-97: Znak ikoniczny jako symbol (na przykładzie współczesnego plakatu)
  13. Literatura i malarstwo : korespondencja sztuk / Alina Biała. – Warszawa ; Bielsko-Biała : Wydawnictwo Szkolne PWN, 2009
  14. Między tekstem a obrazem : przekład a telewizja, reklama, teatr, film, komiks, internet / pod red. Urszuli Kropiwiec, Marii Filipowicz-Rudek, Jadwigi Koniecznej-Twardzikowej. – Kraków : Księgarnia Akademicka, 2005
  15. O korespondencji sztuk w kontekście wybranych wierszy Zbigniewa Herberta / Dominika Dworakowska-Marinow, Małgorzata Gajak-Toczek // W: Teksty kultury w szkole / pod red. Barbary Myrdzik i Leszka Tymiakina. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2008. – S. 85-97
  16. O tekstocentryzmie matury polonistycznej od roku 2015 / Sławomir Jacek Żurek // W: Polonistyka dziś – kształcenie dla jutra. T. 3 / red. Krzysztof Biedrzycki [et al.]. – Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, cop. 2014. – S. 171-180
  17. Obraz patrzy na widza : współczesna liryka i plastyka w przekładzie intersemiotycznym / Ewa Dunaj // W: Teksty kultury w szkole / pod red. Barbary Myrdzik i Leszka Tymiakina. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2008. – S. 131-140
  18. Poeci patrzą… : obrazy, wiersze, komentarze / Aneta Grodecka. – Warszawa : Wydawnictwo Piotra Marciszuka Stentor, cop. 2008
  19. Pogranicza sztuk i konteksty literatury pięknej / Henryk Kurczab. – Rzeszów : Wyższa Szkoła Pedagogiczna, 2001. – S. 215- 223: Plastyczne źródła inspiracji wiersza „Płonąca żyrafa” Stanisława Grochowiaka
  20. Problemy integracji literatury i malarstwa w szkole: nauka czytania obrazu / Anna Pilch // W: Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury / red. Anna Janus-Sitarz. – Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, cop. 2004. – S. 197-209
  21. Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury / red. Anna Janus-Sitarz. – Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, cop. 2004
  22. Szkolna polonistyka zanurzona w języku / red. Anna Janus-Sitarz, Ewa Nowak. – Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, cop. 2014
  23. Teksty kultury w szkole / pod red. Barbary Myrdzik, Leszka Tymiakina. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2008
  24. Widząc – rozumieć : dydaktyka polonistyczna wobec edukacji wizualnej / Beata Gromadzka. – Poznań : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2009
  25. Zadania maturalne wokół tekstów kultury / Katarzyna Anna Fiałkowska, Elżbieta Kruszyńska. – Warszawa : Wydawnictwo Piotra Marciszuka Stentor, cop. 2014
  26. Zaułki literatury : interpretacje tekstów kultury XIX i XX wieku / Ewa Skorupa. – Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, cop. 2015
  27. Znaki i symbole : ilustrowana encyklopedia : opracowanie i analiza słownika znaków wizualnych, które kształtują nasz sposób myślenia i nasze reakcje na otaczający nas świat / Mark O’Connell, Raje Airey ; przekł. Paulina Głuchowska. – Warszawa : Dom Wydawniczy Bellona, cop. 2007

ARTYKUŁY Z CZASOPISM

  1. Analiza i interpretacja utworów literackich w kontekście sztuki : („Lament świętokrzyski, Giovanni Bellini „Pieta”, Stanisław Grochowiak „Bellini 'Pieta”: propozycja metodyczna) / Małgorzata Jadwiga Kowalczyk // Język Polski w Liceum. – 2002/2003, nr 1, s. 39-48
  2. Barwny krzyk ulicy – o sztuce plakatu / Barbara Bogucka // Polonistyka. – 2008, nr 10, s. 44-48
  3. Czytanie obrazu w gimnazjalnej edukacji polonistycznej / Grażyna Różańska // Język Polski w Gimnazjum. – 2010/2011, nr 2, s. 47-59
  4. Ćwiczenia na przykładzie bajki Ignacego Krasickiego „Kałamarz i pióro” oraz fresku Michała Anioła / Dorota Nosowska // Cogito. – 2014, nr 20, s. 37
  5. Ćwiczenia na przykładzie fraszki Jana Kochanowskiego i obrazu „Babie lato” Józefa Chełmońskiego / Dorota Nosowska // Cogito. – 2014, nr 22, s. 36-37
  6. „Fioletowy gotyk” Mirona Białoszewskiego syntezą średniowiecza – interpretacja kontekstowa wiersza / Anna Tumidajewicz // Język Polski w Liceum. – 2005/2006, nr 4, s. 56-60
  7. Herbertowska lekcja „czytania obrazu” : „Martwa natura z wędzidłem” / Małgorzata Imperowicz-Jurczak // Polonistyka. – 2007, nr 4, s. 32-36
  8. Ikoniczność i werbalność tekstu poetyckiego. O formistycznych wierszach Tytusa Czyżewskiego / Sławomir Sobieraj // Doradca. – 2005, nr 47, s. 27-31
  9. Inspiracje francuskie w pracy z obrazem jako wizualną reprezentacja tekstu literackiego / Marta Makarewicz // Język Polski w Liceum 2014/2015, nr 3, s. 89-101
  10. Jak czytać rzeźbę? / Danuta Rajewicz // Język Polski w Liceum. – 2014/2015, nr 3, s. 43 57
  11. Jak słuchać, mówić i rozmawiać na egzaminie ustnym od 2015 / Joanna Dobkowska, Zbigniew Kosiński // Polonistyka. – 2014, nr 1, s. 39-42
  12. Komiks i literatura wojenna / Joanna Olejarnik // Polonistyka. – 2006, nr 2, s. 44-49
  13. Komiks – sztuka ulokowana „pomiędzy” / Jerzy Szyłak // Polonistyka. – 2014, nr 2, s. 4-8
  14. Komiks w Polsce – sztuka masowa i atrakcyjna? / Przemysław Zawrotny // Polonistyka. – 2014, nr 2, s. 43-46
  15. Komiksowe adaptacje i dopowiedzenia / Przemysław Zawrotny // Polonistyka. – 2014, nr 2, s. 20-24
  16. Księga Hioba – jako tekst i jako kontekst na lekcjach polskiego / Krzysztof Koc // Polonistyka. – 2005, nr 8, s. 32-39
  17. Kto toczy walkę Jakuba z aniołem? / Joanna Marchewka // Polonistyka. – 2011, nr 11, s. 18-24
  18. Literackie fascynacje Rembrandtem / Alina Biała // Polonistyka. – 2007, nr 6, s. 12-18
  19. Literackie obrazy zmartwychwstania w twórczości polskich autorów barokowych / Leszek Teusz // Polonistyka. – 2009, nr 6, s. 22-27
  20. Matura 2015 : Jak czytać obraz? / Danuta Rajewicz // Język Polski w Liceum. – 2014/1015, nr 2, s. 59-88
  21. Między słowem a obrazem… w komiksie Achtung Zelig! / Łukasz Czubak // Polonistyka. – 2014, nr 2, s. 14-18
  22. Motyw Sądu Ostatecznego w literaturze i innych tekstach kultury : glosa do maturalnych prezentacji / Elżbieta Mazur // Język Polski w Liceum. – 2005/2006, nr 4, s. 101-108
  23. Nike i pomniki / Piotr Bernatowicz // Polonistyka. – 2011, nr 8, s. 27-31
  24. „Od tekstu do tekstu”. Analiza i interpretacja teksów kultury na maturze z języka polskiego od roku 2015 / Sławomir Jacek Żurek // Polonistyka. – 2013, nr 11, s. 16-18
  25. Poetyckie wyprawy Wisławy Szymborskiej w świat sztuki. O trzech wierszach: „Ludzie na moście”, „Pejzaż”, „Mozaika bizantyjska” / Alicja Krawczyk // Język Polski w Liceum. – 2005/2006, nr 3, s. 19-27
  26. Próba czytania ekspresjonizmu / Katarzyna Szewczyk // Polonistyka. – 2003, nr 10, s. 44-47
  27. Sacrum i dzieło – lekcja z obrazem / Monika Kołosińska // Polonistyka. – 2001, nr 9, s. 554-557
  28. Słowo kontra obraz : świadomość mityczna a kwestia (nie)czytania / Anna Szóstak // Polonistyka. – 2014, nr 8, s. 8-11
  29. Słów rysowanie czyli Po co komunikat ikoniczny w książce dziecięcej / Renata Grigoriew // Biblioterapeuta. – 2013, nr 2, s. 27-28
  30. Uczeń szkoły ponadgimnazjalnej pośród tekstów kultury / Dominika Dworakowska // Wychowawca. – 2014, nr 6, s. 23-25
  31. W ławce z „Królem Herodem” – twórczość W. Hasiora na lekcjach języka polskiego / Izabela Kozłowska // Język Polski w Liceum. – 2010/2011, nr 2, s. 18-32
  32. Widzę, więc jestem czyli O kształtowaniu umiejętności czytania znaków ikonicznych i symboli w szkole podstawowej / Marta Kaniewska // Polonistyka. – 2010, nr 2, s. 42-46
  33. Z perspektywy siedemnastowiecznych mistrzów holenderskich / Alina Biała. – (Pędzlem i piórem) // Język Polski w Liceum. – 2005/2006, nr 4, s. 33-45

Oprac. Jolanta Osińska-Kurek

Polityka cookies i prywatności

Strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celu niezbędnym do prawidłowego działania serwisu, dostosowania strony do indywidualnych preferencji użytkownika oraz statystyk. Wyłączenie zapisywania plików cookies jest możliwe w ustawieniach każdej przeglądarki internetowej, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies należy opuścić stronę.

Zaznacz cookies, które akceptujesz:
powrót