Metody aktywizujące w nauczaniu początkowym – zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 2014-2020

KSIĄŻKI

  1. Gotowe scenariusze lekcji aktywizujących czyli Jak odkleić dziecko od krzesełka i przywrócić mu wyobraźnię / Elżbieta Drygas. – Poznań : Wydawnictwo Publicat, cop. 2014
  2. Metoda projektów dla szkół podstawowych : klasy 1-3 / Agnieszka Mikina. – Poznań : Oficyna MM Wydawnictwo Prawnicze, cop. 2014
  3. Koszyk pomysłów dla nauczyciela do „Naszego Elementarza” : zima / [aut. Beata Matusek, Marta Rok-Szymańska, Martyna Cichecka-Urbańska, Emilia Wazner]. – Warszawa : Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, 2015
  4. Matematyka w zabawach i grach w szkole podstawowej / Eva Krejčová ; [il. Vladimír Renčín ; tł. Joanna Kapica-Curzytek]. – Opole : Wydawnictwo Nowik, 2016
  5. Koszyk pomysłów dla nauczyciela do „Naszego Elementarza” : jesień / [aut. Beata Matusek, Martyna Cichecka-Urbańska, Joanna Deląg, Marta Rok-Szymańska, Dominika Sajewicz, Emilia Wazner, Monika Wrońska]. – Warszawa : Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, 2015
  6. Sześciolatek w roli ucznia : praca zbiorowa / pod red. Małgorzaty Kwaśniewskiej i Joanny Lendzion. – Kielce : Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, 2016
  7. Razem z dzieckiem / Marzena Kędra, Monika Zatorska. – Wyd. 2. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2015
  8. Jak zwiększyć skuteczność szkolnej edukacji : poradnik dla nauczycieli i edukatorów. Cz. 2 / Julian Piotr Sawiński. – Warszawa : Difin, 2016
  9. Matematyka dla dzieci : pomoc dla nauczycieli przedszkoli i klas I-III szkoły podstawowej : z Jackiem w świat / Krystyna Dąbek. – Opole : Wydawnictwo Nowik, 2015
  10. Tajemnice kodowania : edukacja matematyczna : zabawy z szyfrowaniem, nowoczesne nauczanie, kody QR, 30 naklejek / Danuta Klimkiewicz, Anna Król, Bożena Płaszewska. – Kraków : Księgarnia Wydawnictwo Skrzat Stanisław Porębski, cop. 2018
  11. Nauka czytania i pisania przez gry i zabawy aktywizujące / Małgorzata Swędrowska. – Poznań : Oficyna MM Wydawnictwo Prawnicze, cop. 2018
  12. Gry matematyczne dla uczniów klas 1-3 i starszych. Cz. 2 / Mirosław Dąbrowski. – Opole : Wydawnictwo Nowik, 2016
  13. Bingo matematyczne / Joanna Świercz. – Opole : Wydawnictwo Nowik, 2014
  14. Matma inaczej : kodowanie czyli Pomysły na przełamanie lekcyjnej rutyny / Joanna Świercz. – Wyd. 1. – Opole : Wydawnictwo Nowik, 2020
  15. Sposoby aktywizowania uczniów w szkole XXI wieku : pytania, refleksje, dobre rady : poradnik dla nauczycieli / Julian Piotr Sawiński. – Warszawa : Difin, 2014
  16. Zajęcia twórcze w szkole / Grzegorz Noras. – Warszawa : rozpisani.pl, cop. 2020
  17. Atlas efektywnego uczenia dla nauczycieli szkół podstawowych / Małgorzata Taraszkiewicz, Zuzanna Taraszkiewicz. – Warszawa : Wiedza i Praktyka, cop. 2019
  18. Metoda i wyobraźnia : podręcznik dla nauczyciela. Cz. 3, Lekcje twórczości w klasie 3 / Elżbieta Płóciennik, Monika Just, Anetta Dobrakowska, Joanna Woźniak. – Wyd. 1. – Warszawa : Difin, 2020
  19. (Nie)obecność outdoor education w kształceniu szkolnym / Renata Michalak, Teresa Parczewska. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2019
  20. Sześciolatek w roli ucznia : praca zbiorowa / pod red. Małgorzaty Kwaśniewskiej i Joanny Lendzion. – Kielce : Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, 2016
  21. Szkoła uczenia się / Jarosław Kordziński. – Warszawa : Wolters Kluwers, 2018
  22. W krainie liczb : koncepcja wczesnego nauczania matematyki przez zabawę / Gerhard Friedrich, Viola de Galgóczy, Barbara Schindelhauer ; [il. Eva Spanjardt, tł. Magdalena Rykowska]. – Kielce : Wydawnictwo Jedność, 2011
  23. Drama : przewodnik po koncepcjach, technikach i miejscach / Kamila Witerska. – Warszawa : Difin, 2014
  24. Gry matematyczne (nie tylko) dla klas 1-3 / Mirosław Dąbrowski. – Opole : Wydawnictwo Nowik, 2015
  25. Jak rozwijać aktywność twórczą dzieci i młodzieży : drama w nauczaniu, wychowaniu i biblioterapii / Maria Gudro-Homicka. – Warszawa : Difin, 2015
  26. Teatr Forum : drama, edukacja rówieśnicza, profilaktyka / Kamila Witerska. – Warszawa : Difin, 2016
  27. Pozwólmy dzieciom grać : o wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej / Renata Korolczuk, Małgorzata Zambrowska. – Warszawa : Instytut Badań Edukacyjnych, cop. 2014

ARTYKUŁY Z CZASOPISM

  1. Aktywne uczenie matematyki w klasach 1-3 / Karolina Prus-Wirzbicka // Dyrektor Szkoły. – 2019, nr 4, s. 55-58
  2. Blaskzłodziejka : scenariusz przedstawienia : inscenizacja o charakterze edukacyjno-profilaktycznym, poruszająca temat bezpieczeństwa w ruchu drogowym, przeznaczona dla przedszkolaków i uczniów klas I-III szkoły podstawowej (z udziałem widzów) / Marzena Tomera // Biblioteka w Szkole. – 2014, nr 10, s. 26-29
  3. Czy w raju wszyscy są szczęśliwi? Scenariusz zajęć na podstawie książki Moni Nilsson, Elin Lindell „Najlepsi przyjaciele” / Alina Płaziak-Janiszewska, Karolina Gruchalska-Matuszak // Edukacja Wczesnoszkolna. – 2017/2018, nr 3, s. 50-54
  4. Drama w edukacji wczesnoszkolnej / Marcela Kościańczuk // Edukacja Wczesnoszkolna. – 2017/2018, nr 3, s. 19-28
  5. Edukacja regionalna w szkole podstawowej – propozycja programu i gry dydaktycznej / Eugeniusz Szymik // Nauczyciel i Szkoła. – 2015, nr 2, s. 287-306
  6. „Fascynujący Świat Nauki” czyli Praca metodą projektu dla zdolnych uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych / Marta Bolińska // Język Polski w Szkole Podstawowej. – 2018/2019, nr 3, s. 49-61
  7. Godzina gier? Czemu nie! / Witold Salański // Głos Nauczycielski. – 2018, nr 16, s. 14
  8. Granie na ekranie – czyli Gry komputerowe w szkole / Dorota Janczak // W Cyfrowej Szkole. – 2020, nr 1, s. 30-33
  9. Gry bez przygotowania / Ewa Ostarek // Biologia w Szkole. – 2019, nr 5, s. 28-33
  10. Gry bez przygotowania / Ewa Ostarek // Życie Szkoły. – 2019, nr 5, s. 22-28
  11. Gry dydaktyczne tworzone przez uczniów edukacji wczesnoszkolnej / Sławomira Pusz // Kwartalnik Edukacyjny. – 2018, nr 3, s. 47-57
  12. Gry karciane – bawią i uczą / Sandra Kaźmierczak, Piotr Tryjanowski // Biologia w Szkole. – 2020, nr 5, s. 58
  13. Gry na dobry początek – czyli O dodatkowych korzyściach okresu bezpodręcznikowego / Agnieszka Szplit // Nauczanie Początkowe. – 2015/2016, nr 1, s. 94-100
  14. Gry w służbie edukacji // Biblioteka w Szkole. – 2019, nr 3, dod. „Planszówki w Szkole”, s. 14-15
  15. Gry wideo sterowane ruchem jako forma aktywności fizycznej / Ewa Brzozowska-Wicherek // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. – 2018, nr 2, s. 58-61
  16. Inscenizacja jako inspiracja dla twórczej aktywności dzieci i nauczyciela / Agnieszka Szplit, Agnieszka Ziomkowska // Nauczanie Początkowe. – 2014/2015, nr 4, s. 83-91
  17. Kamishibai : alternatywa dla tradycyjnych metod nauczania / Aleksandra Kubala-Kulpińska // Głos Pedagogiczny. – 2016, nr 81, s. 51-53
  18. Las jako przestrzeń wielostronnej aktywności edukacyjnej (scenariusze zajęć) / Mirosława Parlak // Nauczanie Początkowe. – 2014/2015, nr 1, s. 73-76
  19. Magia wyobraźni – scenariusze zajęć dla klasy I / Iwona Możdżonek // Nauczanie Początkowe. – 2015/2016, nr 4, s. 85-90
  20. Magiczne kwadraty : rozwijamy matematyczne zainteresowania dzieci / Feliksa Piechota // Życie Szkoły. – 2014, nr 10, s. 16-17
  21. Moje lekcje etyki / Aniela Kozikowska // Głos Nauczycielski. – 2017, nr 1, s. 14
  22. Nauka czytania czyli Świetna zabawa / Joanna Apanasewicz // Głos Nauczycielski. – 2017, nr 27/28, s. 16-17
  23. Pedagogika dramy w pokonywaniu trudności komunikacyjnych uczniów / Anna Bargielska // Zeszyty Naukowe, Pedagogika. – 2015, nr 1, s. 121-136
  24. Pobawmy się literami i sylabami – scenariusz zajęć dla dzieci w wieku 6-7 lat (zajęcia grupowe) / Anna Walencik-Topiłko // Forum Logopedy. – 2019, nr 34, s. 40
  25. Podchody z Charles’em Perraultem / Alicja Gansty // Świetlica w Szkole. – 2018, nr 5, s. 30
  26. Rola zabawy w aktywności poznawczej dziecka w pierwszej klasie / Janusz Rusaczyk // Wychowawca. – 2018, nr 2, s. 12-17
  27. Rozwijanie wyobraźni poprzez muzykę u dzieci w wieku wczesnoszkolnym w świetlicy szkolnej / Maria M. Karel // Edukacja Wczesnoszkolna. – 2018/2019, nr 2, s. 53-67
  28. Scenariusz zajęć w klasach 3-4 / Anna Pobocha-Igniatowska // Nauczanie Początkowe. – 2014/2015, nr 3, s. 88-93
  29. Świętujemy Dzień Matematyki / Katarzyna Walków // Inspiracje Nauczanki. – 2019, nr 1, s. 50-55
  30. Tangramy w edukacji wczesnoszkolnej / Ewa Ostarek // Życie Szkoły. – 2019, nr 6, s. 25-29
  31. Teatr w pudełku / Sabina Piłat // Głos Nauczycielski. – 2017, nr 19, s. 14
  32. Temat: „Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie” : scenariusz zajęć w I klasie szkoły podstawowej z elementami dramy / Ewa Kowalska // Wychowawca. – 2020, nr 1, s. 30-31
  33. Twórcze wykorzystanie teatru kamishibai – dziecko twórcą obrazu i aktorem / Katarzyna Walasek // Nauczanie Początkowe. – 2015/2016, nr 1, s. 74-87
  34. Uczenie się kooperacyjne : w świetle opinii nauczycieli wczesnoszkolnych / Dorota Sobierańska // Kwartalnik Pedagogiczny. – 2016, nr 4, s. 48-66
  35. Uczeń – mały naukowiec / Paulina Barańska // Nauczanie Początkowe. – 2014/2015, nr 4, s. 48-55
  36. W pogoni za chochlikiem drukarskim : scenariusz zajęć na podstawie fragmentów książki Łukasza Olszackiego „Bajka o tym, jak błędny rycerz nie uratował królewny, a smok przeszedł na wegetarianizm” / Alina Płaziak-Janiszewska, Karolina Gruchalska-Matuszak // Edukacja Wczesnoszkolna. – 2017/2018, nr 3, s. 55-59
  37. Wsparcie dziecka powracającego z migracji po otwarciu granic – propozycja wykorzystania metody storyline / Dominika Przybyszewska, Katarzyna Tomczak // Edukacja Wczesnoszkolna. – 2020/2021, nr 1, s. 89-106
  38. Zabawa i taniec w pracy z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym z wykorzystaniem zestawu edukacyjnego „Tuputan” / Urszula Słyk // Nauczyciel i Szkoła. – 2019, nr 1, s. 63-77
  39. Zdobywamy sprawność „Przyjaciel lasu” : scenariusz zajęć dla klasy 3 z wykorzystaniem dramy i metodyki zuchowej / Natalia Pawlak // Edukacja Wczesnoszkolna. – 2017/2018, nr 3, s. 60-63

Oprac. Agata Chodowiec
22.03.2021 r.

Polityka cookies i prywatności

Strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celu niezbędnym do prawidłowego działania serwisu, dostosowania strony do indywidualnych preferencji użytkownika oraz statystyk. Wyłączenie zapisywania plików cookies jest możliwe w ustawieniach każdej przeglądarki internetowej, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies należy opuścić stronę.

Zaznacz cookies, które akceptujesz:
powrót